תוכנית קורסים מפורטת

שנה א'

שורשי המיינדפולנס בפסיכולוגיה הבודהיסטית
מנחה – מתי ליבליך
קורס שנתי

בקורס שנתי זה נלמד לעומק את הגישות של הפסיכולוגיה הבודהיסטית שמהן עלה המונח מיינדפולנס. נדון בתפיסות הבודהיסטיות לגבי כאב, סבל, שיחרור, תפיסת העצמי, רגשות, מחשבות, תחושות. נדבר על מהו מאמץ, ריכוז וקשיבות- מהם יחסי הגומלין בין מונחים אלו. נלמד על ההבדל שבין גישות מיינדפולנס כפי שהן מתוארות במסורת הבודהיסטית לבין הגישה המיוצגת בפסיכולוגיה המערבית המודרנית. קורס זה מאפשר לתלמידים רקע והבנה בשורשים מהם הגיע התירגול והמונח של קשיבות.

מיינדפולנס בתנועה ובתקשורת בינאישית
מנחים – דוד (שנטם) זוהר סמסטר א', שירה פורת סמסטר ב'
קורס שנתי

בקורס חווייתי זה מפתחים המשתתפים את המוכנות והיכולת לפגוש את החוויה האישית לרבדיה, תוך מבט חוקר בפרשנות ובמהות הקשיבות ההתייחסותיתRelational Mindfulness)  ) התרגול הפתוח מציף את הלגיטימיות האינסופיות שבחוויה הסובייקטיבית, כאיכות התורמת לביסוס הכרת האדם תוך קשר עם האחר. באמצעות עידון ודיוק השיח על פי תפיסת שיטת התנועה האותנטית, נרכשת היכולת לעיצוב המילה המדוברת ברוח הקשיבות. העבודה בקבוצה הגדולה ובזוגות מעגנת תהליך קבוצתי מבוסס מיינדפולנס.

התערבויות מבוססות מיינדפולנס – תיאוריה ופרקטיקה א'
מנחה – ד"ר יערה ניצן
סמסטר א'

בקורס נסקור את מגוון הגישות שקיימות כיום בתחום "הגל השלישי" ב-CBT. נכיר את הפרוטוקולים וגישות ההתערבות המובילות (MBSR, MBCT, ו-ACT) ונתמקד ב ACT-  גישת הקבלה והמחוייבות. סודות של ACT – המודל התיאורטי של ACT וישומים קליניים – איך מזהים ומבנים את ששת המודולים ואיך משלבים אותם כדי להבין ממה האדם סובל וכיצד הטיפול יכול לשנות ולתת אפשרויות חדשות נלמד טכניקות מרכזיות. בקורס נכיר גם את המחקר המלווה את גישות ההתערבות ואת התיאוריה של מנגנוני השינוי הפועלים בשיטות ההתערבות מבוססות המיינדפולנס.

מיינדפולנס ופסיכואנליזה א'
מנחה – ד"ר יקיר קריצ'מן- קורס מקוון
סמסטר ב'

בקורס זה נלמד על הקשרים בין תרגול מיינדפולנס לבין מושגים תאורטיים שונים מהעולם הפסיכואנליטי ומהעולם של פסיכותרפיה גופנית המבוסס על חוש החישה (The felt sense). בקורס ניגע בהמשגות שונות של ביון (O,K, ביתא, אלפא, אי ידיעה, סזורה) בניב (IDIOM) של בולאס ובעקרונות של המודלים הטיפוליים HAKOMI, FOCUSING, SOMATIC EXPERIENCING המבוססים בעיקר על קשיבות לחוש החישה (The felt sense) כפי שהמשיג אותו יוג'ין ג'נדלין. בקורס יתקיימו שני מפגשים פרונטליים ושאר הקורס במתכונת מקוונת- שיעור בכל שבוע שיתמך בקבוצת למידה קטנה ובקשר עם המרצה.

סופי שבוע מרוכזים של תירגול ולימוד
2 סופי שבוע – שישי, שבת ראשון אחד בסוף סמסטר א' והשני לקראת סוף סמסטר ב'
מנחים- צוות התכנית

בסופי שבוע אלו, נצא לתרגל וללמוד יחד בתנאים שתומכים בהעמקה. המסורות מהן עלה תירגול המיינדפולנס כוללות הבנה של ההשפעה המיטיבה של תירגול לאורך זמן בליווי של קבוצה יציבה ומנחים בעלי ניסיון. סופי השבוע מהווים גשר בין הלימוד  השבועי בתכנית לבין מפגש ישיר עם המצבים המנטליים המיטיבים שתומכים בהרחבת החופש בחיי היומיום. סוף שבוע אחד יתקיים בפברואר  והשני ביוני. סופי שבוע אלו הם חלק משעות התכנית ומתקיימים דרך המרכז לתרפיה מבוססת מיינדפולנס.

שנה ב':

בשנה ב כל הקורסים הקליניים כוללים שעות הדרכה קבוצתית

טיפול ממוקד חמלה
מנחה – גבו ווייס
סמסטר א'

בקורס זה נפגוש את התאוריה והפרקטיקה של טיפול ממוקד חמלה- CFT- גישה טיפולית שיצר פסיכולוג אנגלי בשם פול גילברט. טיפול ממוקד חמלה משלים גישות מבוססות מיינדפולנס בכך שהוא עוסק בעבודה עם דפוסי בושה, ביקורת ופיתוח של עצמי חמלתי.

מיינדפולנס תנועה ותקשורת בינאישית בטיפול
מנחים – דוד (שנטם) זוהר סמסטר א', שירה פורת סמסטר ב'

בקורס זה מיישמים המשתתפים את המוכנות והיכולת לפגוש את החוויה האישית לרבדיה, תוך מבט חוקר בפרשנות ובמהות הקשיבות ההתייחסותית (Relational Mindfulness) בשדה הטיפולי.

מיינדפולנס ופסיכואנליזה ב'
מנחה – ד"ר יקיר קריצ'מן
סמסטר ב'
לימוד, תרגול והדרכה

בקורס זה נמשיך להעמיק את הבנתנו לגבי הקשרים בין תרגול מיינדפולנס לבין המשגות פסיכואנליטיות. בשנה זו נתמקד במושגים "השפעה" ו"נזק" של מייקל אייגן, ובמושג "הינכחות" שטבעה עפרה אשל.

ניצני המיינדפולנס במחקר העכשווי
מנחה – מתי ליבליך
סמסטר ב'

בקורס  זה נלמד לעומק מחקרים מן הפסיכולוגיה העכשווית העושים שימוש מהותי במונח מיינדפולנס. נדון במהי תרפיה מבוססת מיינדפולנס, מהם המכניזמים של הקשיבות, וכיצד משתלבים החמלה והחמלה העצמית בשדה המחקר העדכני. קורס זה מנגיש לתלמידים רקע והבנה במרחב התיאורטי העוסק במיפוי ובהטמעת מונח הקשיבות בתחום הפסיכולוגיה.

התערבויות מבוססות מיינדפולנס – תיאוריה ופרקטיקה ב'
ד"ר יערה ניצן
סמסטר ב'
לימוד תרגול והדרכה

בקורס נעמיק את הכרותינו עם דרכי העבודה וההמשגה של התערבויות מבוססות מיינדפולנס. נלמד כיצד מייצרים פורמולציה ומגדירים מטרות לטיפול, נתרגל טכניקות התערבות בדגש על פיתוח נוכחות אוהבת וחמלה עצמית, דסנטרינג וקבלה לא שיפוטית. הלמידה תתרחש דרך התרגול המשותף בחדר ודרך ההתפתחות האישית של כל אחד מהמשתתפים כמו גם דרך דיון במקרים קליניים.

סופי שבוע מרוכזים של תירגול ולימוד
2 סופי שבוע – שישי, שבת ראשון אחד בסוף סמסטר א' ו השני לקראת סוף סמסטר ב'
מנחים – צוות התכנית

בסופי שבוע אלו, נצא לתרגל וללמוד יחד בתנאים שתומכים בהעמקה. המסורות מהן עלה תירגול המיינדפולנס כוללות הבנה של ההשפעה המיטיבה של תירגול לאורך זמן בליווי של קבוצה יציבה ומנחים בעלי ניסיון. סופי השבוע מהווים גשר בין הלימוד  השבועי בתכנית לבין מפגש ישיר עם המצבים המנטליים המיטיבים שתומכים בהרחבת החופש בחיי היומיום.

שנה ג'
80 שעות

שנה ג' היא שנה קלינית הנלמדת מחוץ לאוניברסיטה ועליה ניתנת תעודה נפרדת מטעם המכון הישראלי לתרפיה מבוססת מיינדפולנס. זוהי שנת בחירה. למי שמעוניין להיות מוכר ע"י האיגוד לפסיכותרפיה רב תחומית שנה זו הכרחית לקבלת הכרה. שימו לב שיתכנו שינויים בסיליבוס ובמנחים.

80 שעות הדרכה קבוצתית. ההדרכה תתקיים פעם בשבועיים בימי א' למשך ארבע שעות אקדמיות. ועוד שני מפגשי שישי מרוכזים.

כל מפגש כולל שיעור והדרכה. המנחים:צוות התכנית.

יצירת קשר
בחזרה לסילבוס